”Tämä helpottaa toimintaamme”
Sokeva Oy valmistaa ja maahantuo siveltimiä ja maalaamiseen sekä remontointiin käytettäviä työvälineitä ja aineita. Oscar on vastannut yrityksen taloushallinnosta jo vuosikymmenen ajan.
Sokeva Oy on yhteiskunnallinen yritys, jonka tuotot menevät Näkövammaisten liitolle. Vuonna 1956 perustettu Sokeva on ainoa suomalainen sivellinvalmistaja, ja sen tuotteet tehdään ja valmistetaan Keravalla sekä Kuomiokoskella. Lisäksi yritys maahantuo maalaustyövälineitä, ja sen valikoimaan kuuluvat myös ikoniset, näkövammaisten valmistamat katuluudat.
Sokevan yhteistyö Oscarin kanssa käynnistyi jo vuonna 2014, jolloin yrityksessä otettiin käyttöön toiminnanohjausjärjestelmä ja Oscar Talousosasto® -palvelut.
”Kilpailutimme aikoinaan kolme eri toimijaa ja päädyimme valitsemaan Oscarin kumppaniksi. Oscar valittiin siksi, että heiltä löytyy kaikki toiminnot, joita tarvitsemme. Yhteistyötä on nyt takana 10 vuotta”, Sokevan asiakaspalvelupäällikkö Mia Uuttu kertoo.
”Käytännössä olemme siis ulkoistaneet taloushallintomme Oscarille. Se on meille kustannustehokkaampaa ja helpottaa meidän toimintaamme”, toimitusjohtaja Heli Vähäsilta sanoo.
”Oscarilaiset ovat kuin osa työyhteisöämme”
Oscar Talousosasto® on taloushallintoliiton auktorisoima palvelukeskus, joka kattaa kaikki yrityksen taloushallintoon tarvittavat palvelut osto- ja myyntireskontrasta palkkahallintoon ja BI-raportointiin.
Palveluun kuuluvat nimetty vastuuhenkilö ja varahenkilö, jotka takaavat jatkuvan tuen. Sokevalla on tehty yhteistyötä samojen oscarilaisten kanssa jo pitkään.
”Helpottaa asiointia, kun toisella puolella on ihminen, joka ymmärtää liiketoimintaamme ja on tehnyt meille taloushallintoa jo vuosikausia. Myös palkkapuolella on helppoa, kun on vain yksi sähköposti, johon olemme yhteydessä. Jos joku on sairaana, niin aina on joku, joka tuuraa”, Mia Uuttu kertoo.
Yhteistyö on ollut sujuvaa ja tuonut Sokevalle sekä vaivattomuutta että ajansäästöä.
”Oscarilaiset ovat todella nopeita vastaamaan ja reagoimaan kysymyksiin. Yhteistyö on helppoa ja on tunne, kuin olisimme tunteneet jo pidempäänkin. Ei tarvitse aina selittää asioita alusta. Tuntuu kuin he olisivat osa työyhteisöämme”, Heli Vähäsilta sanoo.
Järjestelmä taipuu moneen
Oscarin toiminnanohjausjärjestelmää (ERP) täydentävä taloushallintomoduuli muuttaa perinteisen taloushallinnon kirjanpidon, laskutuksen, ostolaskujen käsittelyn, tilausten lähetykset, palkanlaskennan, veroilmoitusten teon ja tilinpäätöksen laadinnan automatisoiduksi ja sähköiseksi.
Taloushallinnon lisäksi Oscarin ERP helpottaa esimerkiksi Sokevan tuotannonohjausta ja varastonhallintaa.
”Oscarilla on valtavan laaja ja monipuolinen järjestelmä, joka taipuu moneen. Hankintojen näkökulmasta saamme seurattua toimitusvarmuutta helposti samasta paikasta, saamme kirjattua reklamaatiot toimittajien suuntaan ja lisättyä vaikkapa valokuvia, jos niille on tarvetta”, kehitys- ja hankintapäällikkö Jouni Saarinen kertoo.