Parempi asiakaspalvelu syntyy järjestelmässä, jossa kaikki tieto on hallittavissa samassa paikassa.

Digitaalisesta kaupankäynnistä tulee varmasti monelle ensimmäisenä mieleen perinteinen verkkokauppa. Digitaalinen kaupankäynti, tai verkkoliiketoiminta, kattaa kuitenkin paljon muutakin. Se voi sisältää verkkokaupan lisäksi esimerkiksi erilaisia portaaleja, markkinointia, markkinoinnin automaatioita ja asiakaspalvelun kanavia.

Perinteinen verkkokauppa on siis vain yksi nykyaikaisista ja monikanavaisista digitaalisista kaupankäyntipaikoista, joissa yritys voi toimia. Digitaaliseen kaupankäyntiin kuuluu myös strateginen suunnittelu ja toteutus, jotka edistävät tavoitteiden saavuttamista verkossa. Tässä artikkelissa kerromme, mihin suunnittelussa kannattaa kiinnittää huomiota.

Ostoaika on pidentynyt

Eri sukupolvien ostokäyttäytymisessä on eroja. Tutkimusyhtiö Forresterin tutkimuksen mukaan nuoremmat sukupolvet tekevät ostopäätöksiä entistä hitaammin. Milleniaalit ja Z-sukupolven edustajat tekevät vanhempia sukupolvia enemmän itsenäistä tutkimusta ostopäätöksen tueksi.

Nuoremmat sukupolvet hakevat tietoa useista objektiivisista lähteistä, kun taas aiemmin tiedonhankinta on perustunut enemmän henkilökohtaisiin tapaamisiin ja puheluihin. Nuoret sukupolvet suosivat itsepalvelukanavia ja he odottavat, että heitä palvellaan heidän oman aikataulunsa mukaisesti.

Milleniaalit suosivat myös kontaktittomia ostotapahtumia. Lisäksi lähes kaikki heistä käyttävät sosiaalisen median kanavia vapaa-ajan lisäksi myös työssään.

Yrityksen digitaalisen kaupankäynnin strategian tulisikin tukea asiakasta ostotapahtuman molemmilla puolilla, eli ennen ja jälkeen. On hyvä pohtia sitä, mistä asiakas saa kerättyä tarvitsemansa tiedot ennen ostopäätöstä ja kuinka asiakassuhdetta on mahdollista kehittää oston jälkeen.

Portaalit tarjoavat tietoa heti ostoprosessin alussa

Portaalien eli digitaalisten asiointipalvelujen avulla eri sidosryhmien yhteys yritykseen laajenee jo ostoprosessin alusta, eli kun tietoa lähdetään hakemaan. On hyvä tunnistaa, mistä kanavista omat ideaaliasiakkaat hakevat tietoa ja pyrkiä mahdollistamaan se, että asiakas voi valita mieleisensä yhteydenottokanavan, jonka kautta tulee myös palvelluksi.

Esimerkkejä erilaisista portaaleista ovat muun muassa:

  • huoltoportaali
  • tilausportaali
  • tarjousportaali
  • varaosaportaali
  • asiakasportaali
  • tuoteportaali
  • tuotantoportaali

Asiakkaalle voidaan siis räätälöidä näkymä, josta näkee esimerkiksi sen, mitä on ostanut. Lisäksi on mahdollista ehdottaa lisämyyntiä, kertoa vaikkapa valmistajan uutuuksista ja ohjata asiakasta omatoimisesti laajentamaan asiakkuuttaan.

Perinteiseen verkkokauppaan verrattuna portaalit mahdollistavat asiakkaalle enemmän reaaliaikaista tietoa ja laajemman yhteyden yritykseen. Asiakkaan saama tieto on luotettavaa, saavutettavaa ja helppokäyttöistä.

Kaikki tieto yhdessä paikassa

Oscarin liiketoiminta-alusta mahdollistaa sen, että kaikki tieto on hallittavissa yhdellä alustalla, jolloin kaikki sidosryhmät saavat tietoa päätöksiensä tueksi ERP:stä. Tieto on luotettavaa ja se on mahdollista saada näkyviin kaikkiin olennaisiin paikkoihin. Liiketoiminta-alusta mahdollistaa myös ulkopuoliset integraatiot, joita liiketoiminta vaatii ja myös ne toimivat yhteen toiminnanohjausjärjestelmän kanssa.

Näin liiketoiminnan eri osa-alueet pysyvät paremmin hallinnassa, koska tieto on läpinäkyvää ja näkyvissä kaikille sidosryhmille. Aikaa ja työtä säästyy, kun manuaalinen tiedonsyöttö järjestelmien välillä vähenee.

Haluatko tietää, kuinka räätälöidyt portaaliratkaisut toimivat käytännössä? Katso webinaaritallenne, jossa asiakkaamme Bikeshopin toimitusjohtaja Visa Nummiora kertoo pitkään kestäneestä yhteistyöstämme.