Oscar Gaala 2025 lähestyy – viime hetket varmistaa paikkasi! Ilmoittaudu tästä.

Nurmijärvellä toimiva Boldan Oy on Suomen johtava viemärien sukitusmateriaalien ja -laitteiden tukkuliike, joka myös valmistaa sukitussukkia. Kansainvälistä kasvua hakeva yritys on keskittänyt kaikki keskeiset toimintonsa Oscarin järjestelmään.

Ennen Oscaria Boldanilla oli käytössään kolme erillistä järjestelmää, mutta kun toiminta kasvoi ja oma valmistaminen tuli mukaan, tarvittiin kaiken kattava toiminnanohjausjärjestelmä.

“Vertailimme ERP-toimittajia ja yritimme etsiä kumppania, joka ei olisi liian pieni, muttei myöskään liian suuri. Halusimme monipuolisen alustan, joka kattaa kaikki tarpeemme”, kertoo Boldan Oy:n toimitusjohtaja Saila Kallio.

Monipuolisuus onkin tullut tarpeeseen. Saila luettelee, että järjestelmää käytetään arjessa ainakin valmistuksen, ostamisen, myynnin, logistiikan ja kirjanpidon apuvälineenä. Samalla se on myös palkkajärjestelmä, ja sen kautta hoituvat myös maksatukset, myynti- ja ostoreskontrat sekä nettikauppa.  

“Oscarissa vaikutuksen tekivät lopulta paitsi järjestelmän kattavuus, myös kotimaisuus”, Saila lisää. “He puhuivat kanssamme samaa kieltä, ja heidän palvelustaan tuli sellainen kuva, että heidän kanssaan tahdomme tehdä yhteistyötä.”

Uudet asiat opitaan yhdessä

Yksinkertaisten järjestelmien vaihtaminen ERPiin on ollut iso muutos. Onneksi Oscarilta on saanut tukea ja ohjausta. Aistittavissa oli myös pientä muutosvastarintaa, mutta se kuuluu asiaan. Uudet asiat opitaan yhdessä.

“Uudenlainen, entistä monipuolisempi toimintaympäristö vaatii aina opettelua”, Saila myöntää. “Ymmärrys on kasvanut pikkuhiljaa, ja jokainen on lopulta löytänyt laajasta valikoimasta omat työkalunsa, joilla arkea tehostetaan.”

Saila kiittelee Oscarin avainasiakaspalvelun tukea. Apua tarvittiin erityisesti massiivisten datamäärien siirtämisessä vanhoista järjestelmistä. Toisaalta aikaa vievät prosessit saivat Boldanin myös ajattelemaan tiettyjä toimintojaan uudelleen, jotta liiketoiminta tehostuisi jatkossa.

“Meillä on Oscarilla nimetty yhteyshenkilö, joka vie kehityshankkeitamme eteenpäin. Säännölliset palaverit sekä vastuullinen tiimi pitävät meidät koko ajan kärryillä siitä, mitä tapahtuu”, Saila toteaa.

Optimoituja työkaluja yrityksen arkeen

Monipuolisinkaan järjestelmä ei aina kata loppukäyttäjänsä kaikkia tarpeita. Siksi tarvitaan toimintojen räätälöintiä. Boldan on saanut Oscarilta tukea esimerkiksi tuikitärkeiden raportointipohjien ja -työkalujen optimointiin.

“Meistä tuli taannoin osa ruotsalaista pörssiyhtiötä, ja ilman Oscarin työkaluja emme olisi varmaan ikinä selvinneet omistajuudenvaihdoksesta”, Saila naurahtaa. “Pörssiyhtiössä raportointi on aivan eri maailma kuin suomalaisessa pk-yrityksessä.”

Merkittävää apua arkeen on tuonut myös asiakashinnastojen päivitystyökalu sekä pienet logistiikkaa helpottavat toiminnot.

“Olemme saaneet avuksemme välineitä, jotka tukevat suoraan päivittäistä toimintaamme”, Saila kehuu. “Myös versiopäivitykset ovat menneet todella sujuvasti. Me olemme yhdessä sopineet ajankohdan, ja päivitykset ovat tapahtuneet juuri silloin, ilman turhia viivästyksiä.”

Sailan mukaan Oscarin järjestelmät sopivat kaikille yrityksille, joiden toiminta on monipuolista ja joka on valmis investoimaan oman työvoimansa tehostamiseen. Oscar on mukana myös jatkossa Boldanin kansainvälisellä kasvutaipaleella.

“Oscarin palvelu ja järjestelmä ovat jo olennainen osa arkeamme, ja otamme mielellämme vastaan kaikki uudet mahdollisuudet, joita yhteistyömme tarjoaa.”