Kolarin Rakennustarvikkeen T5-käyttöönottoprojekti etenee hyvää vauhtia. Yrityksessä odotetaan jo innolla, mitä uusi järjestelmä mahdollistaa.
Rakennusalan tukku- ja vähittäiskauppa Kolarin Rakennustarvike elää jännittäviä aikoja, sillä meneillään on iso uudistus. Rakennamme parhaillaan kolarilaisyritykselle uutta verkkokaupan ja toiminnanohjausjärjestelmän (ERP) yhdistävää liiketoiminta-alustaa, jonka tarkoituksena on auttaa kasvattamaan jalansijaa markkinoilla.
Kolarin Rakennustarvike saa käyttöönsä erityisesti tukkukaupan tarpeisiin soveltuvan Oscar T5-järjestelmän. Projektissa on edetty suunnitteluvaiheesta toteutukseen, ja pian yrityksessä päästään jo kouluttautumaan järjestelmän saloihin. Odotukset ovat korkealla.
”T5 tuo meille aivan uusia mahdollisuuksia liiketoimintaan ja sen kehitykseen. Järjestelmän avulla näemme, mitä me kaupasta oikeasti myymme. Ja mikä vielä tärkeämpää, näemme myös, mitä emme myy. Analytiikan avulla pääsemme kiinni tietoihin, joihin emme aiemmin koskaan päässeet”, Kolarin Rakennustarvikkeen hallinnosta vastaava Janne Tolonen kertoo.
Järjestelmän käyttöönotto on Kolarin Rakennustarvikkeelle ilmainen, sillä hanke kuuluu viime kesänä käynnistyneeseen Lupa kasvaa -kampanjaamme. Valitsimme hakijoiden joukosta yhden tukkukaupan ja yhden valmistavan teollisuuden pk-yrityksen, joille lahjoitamme liiketoiminta-alustamme käyttöönottoprojektin.
Tutustu myös konepaja Jokke-Koneistuksen projektiin
Tilausprosessi kulkemaan automaattisesti
Verkkokauppa on jatkossa Kolarin Rakennustarvikkeen toiminnassa isossa roolissa. Rautakauppaketjuihin kuulumaton yritys tarjoaa palveluja aina maanrakennuksesta sisustukseen asti, ja asiakaskunta on moninaista. Paikallisten yritysten lisäksi asiakkaita on myös ulkomailla.
”Oscar T5 sopii hyvin pienen ja keskisuuren yrityksen liiketoiminnanohjausjärjestelmäksi. Yhdistettynä eCommerce-verkkoliiketoiminnan kanssa se on täydellinen paketti, jolla voi hoitaa koko liiketoimintaa”, Oscarin projektipäällikkö Henrik Johnsson kertoo.
Projektin päämääränä on automatisoida koko tilausprosessi. Kun asiakas syöttää tilauksen verkkokaupasta, tilaus kulkee automaattisesti myös toiminnanohjausjärjestelmään ja se voidaan toimittaa järjestelmän kautta. Koska verkkokauppaa ei aiemmin vielä ollut, liiketoiminta-alustaa lähdettiin rakentamaan puhtaalta pöydältä.
”Se on hyvä lähtökohta kehittää asioita. Olemme käyneet läpi esimerkiksi pakkauskokoja ja muita tietoja, jotka tulevat jatkossa suoraan ERP:stä, ja saamme ne livenä näkyviin myös verkkokauppaan”, Oscarin sovelluskonsultti Jussi Selänne sanoo.
”Verkkokauppa mahdollistaa myös uusien tuotteiden tuomisen portfolioon. Pystymme laajentamaan tuoteportfoliotamme huomattavasti nopeammin kuin koskaan aiemmin”, Tolonen iloitsee.
Uusi järjestelmä käyttöön lähikuukausina
Kolarin Rakennustarvikkeella on projektissa iso vastuu tiedonsiirrossa. Asiakkaiden, toimittajien ja tuotteiden tiedot sekä hinnastot viedään pian uuteen järjestelmään.
”Kun kaikki perusasiat saadaan kuntoon datojen osalta, on helppo lähteä viemään projektia eteenpäin. Koulutuksesta saa paljon enemmän irti, kun järjestelmässä on oikeaa dataa, jota asiakas tulee myös käyttämään tuotantopuolella”, Johnsson sanoo.
Kolarilaisyrityksessä on kerätty yhteen kaikki tiedot jokaisesta tuotteesta ja lopputulemana on noin 30 000 riviä yhdessä taulukkotiedostossa.
”Ne sitten viedään automaattiajona suoraan uuteen T5-järjestelmään. Lopputuloksena näemme uuden hyvän järjestelmän, joka otetaan käyttöön lähikuukausina. Samat tiedot siirretään automaattisesti suoraan myös verkkokauppaan. Se mahdollistaa verkkokauppaliiketoiminnan aloittamisen täysipainoisesti”, Tolonen kertoo.