Vuodenvaihde lähestyy ja taloushallinnon näkökulmasta se tarkoittaa usein kiireisiä päiviä ja tarkkoja aikatauluja. Tässä muutama muistutus ja vinkki, joilla varmistetaan, että vuosi vaihtuu mahdollisimman sujuvasti myös kirjanpidon ja taloudenhallinnan osalta.
1. Ennakkoverojen tarkistaminen
Tilikausi lähestyy loppuaan, ja nyt on oikea hetki tarkistaa, miten ennakkoverojen määrät ovat osuneet kohdalleen. Jos summat eivät vastaa tilikauden tulosta, kannattaa tehdä muutos Omaveropalvelussa. Voit myös ottaa yhteyttä kirjanpitäjääsi, joka voi hoitaa asian puolestasi.
Erityisesti kannattaa huomioida, että ylimääräisten ennakkoverojen palautus saattaa kestää Verohallinnolta, joten on fiksua toimia ajoissa. Näin vältät turhat viivästykset ja mahdolliset mätkyt.
2. Valmistaudu tilinpäätökseen ajoissa
Vaikka tuntuisi siltä, että tilinpäätös on vielä kaukana, nyt on hyvä hetki varmistaa sen aikataulut. Käy tilinpäätöksen valmistelut läpi niin sisäisesti tiimissä kuin kirjanpitäjän ja tilintarkastajan kanssa.
Kun aikataulut ovat selvillä ja kaikki tietävät roolinsa, vältetään viime hetken paniikki ja mahdolliset viivästykset. Tässä kohtaa kannattaa myös tarkistaa, että kaikki tarvittavat tositteet ja tiedot ovat jo tallessa – tämä helpottaa prosessia huomattavasti.
3. Tilaajavastuu – muistathan tämän?
Jos yrityksesi ostaa palveluja toiselta yritykseltä, nyt on hyvä tarkistaa, kuuluuko toiminta tilaajavastuun piiriin. Tämä koskee erityisesti alihankintaa ja vuokratyövoimaa, kun kyseessä on yli 10 työpäivän tai 9 000 euron (alv 0 %) arvoinen sopimus kalenterivuoden aikana.
Vaikka tilaajavastuu mielletään usein rakennusalan velvoitteeksi, se pätee myös muihin toimialoihin. Jos asia askarruttaa, lisätietoa saat kirjanpitäjältäsi tai osoitteesta tyosuojelu.fi.
4. Taloushallinnon riskienhallinta – unohtuuko tämä?
Riskienhallinta on usein niitä asioita, jotka jäävät kiireessä taka-alalle, vaikka sen pitäisi olla jatkuvasti tapetilla. Vuodenvaihde on oiva hetki tarkistaa yrityksen taloushallinnon riskit ja varautua mahdollisiin ongelmatilanteisiin.
Käy läpi esimerkiksi:
- Onko maksuvalmius riittävä?
- Toimivatko laskutusprosessit sujuvasti?
- Onko kaikki tarvittava tieto tallessa ja helposti saatavilla?
- Pienellä ennakoinnilla voit välttää isoja ongelmia myöhemmin.
Vuodenvaihde on monessa yrityksessä kiireistä aikaa, mutta pienellä valmistautumisella taloushallinnon prosessit sujuvat kuin itsestään. Jos et ole varma jostakin asiasta, kysy rohkeasti kirjanpitäjältäsi tai ota yhteyttä Oscarin talousosastoon. Me autamme mielellämme!
Oikein rauhallista loppuvuotta ja tsemppiä vuodenvaihteen toimenpiteisiin!
Mikko Ruuskanen
Controller, Oscar Software Oy