Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on tuonut yhteiskunnan toiminnot ja meidän jokaisen sosiaalisen elämän uuden tilanteen ja kysymysten eteen. Pohdimme, miten pitää läheisyyttä yllä etäyhteyksien kautta, miten tehdä töitä ja viettää vapaa-aikaa. Monen huolena on, miten pitää yrityksen liiketoiminta käynnissä.
Oscar Verkkoliiketoiminnan asiakkaan, Lankamaailman, kehityspäällikkö Merja Lieppinen ehti jo pelätä, miten Lankamaailman käy tässä tilanteessa. Lankoja ja käsityötarvikkeita myyvällä yrityksellä on myymälät Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Turussa sekä Oscar Softwaren toteuttama verkkokauppa.
– Yleensä tähän aikaan vuodesta myynti on hiljenemään päin ja odotimme, että nyt tässä poikkeustilanteessa myynti pysähtyy kokonaan, Lieppinen kertoo.
Pysähtymisen sijaan Lankamaailman myynti sen sijaan kasvoi. Verrattuna tavalliseen myyntiin maaliskuun puolivälin aikaan, Lankamaailman myynti on noussut 30 prosenttia.
– Tällä viikolla on ollut ehkä tuplasti enemmän tilauksia verkkokaupassa kuin tavallisesti ja myymälöissä kertaostokset ovat kasvaneet. Olemme iloisia, kun tiedämme, että pysymme pystyssä, Lieppinen kertoo.
Lankamaailmassa asiakkaat ovat ostaneet viime päivinä erityisesti isoja töitä, joihin menee enemmän aikaa. Ihmiset tarvitsevat nyt rentouttavaa tekemistä.
Verkkokaupoilla ja verkkopalveluilla on suuri tehtävä
Merja Lieppinen kertoo, että he ovat todella tyytyväisiä Oscarin toteuttamaan verkkokauppaan. Mitään ongelmia ei ole ollut, vaikka verkkokaupassa on käynyt kuhina.
Lankamaailman ja muiden Oscarin toteuttamien verkkokauppojen toimivuudesta huolehtii Ilona Leppälän vetämä verkkoliiketoiminnan tiimi.
– Meidän kahdentoista hengen porukka keskittyy siihen, että ohjelmisto- ja palvelinpuolella on kaikki hyvin. Monitoroimme liikennettä ja huolehdimme siitä, että kaikki toimii, vaikka verkkokaupan kävijämäärät kasvaisivatkin, Leppälä kertoo.
Leppälä on huojentunut siitä, että verkkokaupat ja muut verkkopalvelut ovat myymälöiden ja palveluiden hiljentyessä turvanneet monien yritysten liiketoiminnan. Aikaisemmin toissijainen kanava on noussut uudessa tilanteessa monilla yrityksillä vallitsevaksi myynnin välineeksi.
– Verkkopalveluilla on nyt merkittävä tehtävä. Ne mahdollistavat verkkokauppamyynnin lisäksi sen, että esimerkiksi kuntosalit voivat tarjota tunteja etänä striimien kautta tai B2B-myyjät voivat huolehtia tilauksista helposti verkossa tai ravintolasta voidaan tilata ruokaa kotiovelle asti, Leppälä kuvailee.
Leppälän mukaan Suomessa ollaan digitaalisuudessa ja etäyhteyksissä huomattavasti pidemmällä kuin monissa muissa maissa, mikä auttaa meitä pitämään talouden rattaat pyörimässä.
Leppälä tähdentää, että nyt kun ihmiset etsivät palveluita ja tarvikkeita netistä, on erittäin tärkeää, että yrityksen hakukonenäkyvyys on kunnossa. Web-sivuilta tulee löytyä helposti tieto, mitä yritykseltä voi ostaa.
– Sen täytyy näkyä ulospäin, että yritys on olemassa, Leppälä sanoo.
Jos yrityksellä on myös verkkokauppa, Leppälä kannustaa mainostamaan tuotteita ja tavaroita kohdennetusti somessa.
– Jos yritys kaipaa apua digitaaliseen markkinointiin, Oscarilta saa siihen apuja. Oscar Digipäällikkö -palvelussa otamme huolehdittavaksi yrityksen digimarkkinoinnin tai osan siitä. Palvelumme avulla varmistetaan, että yritys näkyy oikeissa kanavissa oikeille kohderyhmille, Leppälä sanoo.
Sateenkaaren värit tuovat ihmisille tasapainoa
Lankamaailman kehityspäällikkö Merja Lieppinen on myös taideterapeutti ja hän tietää värien vaikutuksesta ihmiseen. Tästä syystä Lankamaailman jokaisessa myymälässä lankakerät on aseteltu sateenkaaren värien mukaiseen järjestykseen: ensin punaiset, sitten oranssit, keltaiset, vihreät, siniset ja lopuksi violetit langat, aivan kuten sateenkaaressa ja väriympyrässä.
– Värit vaikuttavat alitajunnan kautta meidän psyykeeseen. Sateenkaaren mukaan järjestetyt lankakerät antavat tasapainoisen, turvallisen ja rauhallisen olon ja se kohottaa mielihyvän tunnetta, Lieppinen sanoo.
Lieppisen mukaan, jos kaikki värit olisivat sekaisin, alitajunta tekisi näkymästä tulkinnan: kaaos. Ihmisen ollessa luomistilassa kaaoksen tunteesta voi olla hyötyä, mutta yleensä ja erityisesti tässä tilanteessa kaivataan tasapainoa.
– Myymälöihimme tullaan myös ihan vain katselemaan sateenkaaren värien mukaisesti järjestettyjä lankakeriä. Näkymä rauhoittaa, ja etenkin tällaisessa tilanteessa tasapainottavalle näkymälle on tarvetta, Lieppinen sanoo.
Entä mistä väreistä ihmisille voisi olla tällä hetkellä apua? Minkä värisen langan parissa kannattaisi kuluttaa aikaa kutoessa villapaitaa?
– Vihreä on sateenkaaressa keskellä. On mielenkiintoista, että luonto on valinnut nimenomaan vihreän värin, sehän kertoo, että luonnolla ja metsällä on tasapainottava vaikutus meihin. Vihreä ei aktivoi, ei rauhoita, vaan vihreä aina tasapainottaa. Se on eheyttävä väri, Lieppinen kertoo.
– Jos ihminen on väsynyt ja haluaa piristää itseään, silloin punaiset ja oranssit värit kohottavat mieltä ja piristävät. Jos taas haluaa rauhoittua, kannattaa valita sinistä. Violetti taas on vielä sisäänpäinkääntävä väri. Keskittymiskykyä lisäävä väri taas on keltainen, Lieppinen kertoo.
Mitä väriä sinä kaipaat juuri nyt?
Lue myös:
- Tutustu Oscarin toteuttamiin verkkokauppoihin
- Hyödynnä sinäkin verkkoliiketoiminnan mahdollisuudet!
- ”Ei me mitään verkkokauppaa tarvita”
- Markkinoinnin automaatio