Joka yrityksessä taitaa olla se henkilö, jonka pöydälle tuodaan hyvin monenlaisia tehtäviä – vastuu ja tehtävänkuva on laaja. Parkanolaisessa konepajayrityksessä Supersteelissä tässä tehtävässä toimii Jonna Laurinaho. Hän on viralliselta titteliltään controller.
– Teen muun muassa ostolaskujen ja myyntilaskujen käsittelyä ja raportointia, kaikkea siltä väliltä. Jos meillä tulee jotakin selvitettävää, muuta kuin tuotannollista, niin kyllä se aika usein tulee minulle hoidettavaksi, Laurinaho kertoo.
Apunaan Laurinaholla on Oscar Talousosaston® Ida Vihuri ja Outi Huhdankorpi, jotka hoitavat ulkoistettuna palveluna kirjanpidon ja palkanlaskennan. Palvelu on ollut Supersteelillä käytössä vuodesta 2017 ja yhteistyö toimii hyvin.
Laurinaho on tyytyväinen, että voi luottaa siihen, että kirjanpito ja palkanlaskenta on hoidettu hyvin ja oikealla tavalla.
– Työni on hektistä. Teemme asiakkaillemme tilaustyönä levy-ja hitsaustöitä, kokoonpanoa ja koneistusta. Meillä on vientiä ja tuontia, ja aikataulut pakottavat tiettyyn rytmiin, Laurinaho kertoo.
– Pystyn keskittymään moniin muihin asioihin sekä sisäiseen laskentaan tarkemmin, kun kirjanpito ja palkkahallinto ovat Idan ja Outin hoidettavana, hän lisää.
Laurinahon vastuulla on myös yrityksen HR-asiat. Supersteelillä työskentelee noin 60 henkilöä ja yrityksen kasvu on ollut huimaa. Viime tilikaudella liikevaihto oli 12 miljoonaa euroa.
Ajattelemalla ääneen asiat ratkeavat yhdessä
Vaikka palvelu on ulkoistettu, se ei tarkoita, että controller, kirjanpitäjä ja palkanlaskija tekisivät töitä erillään – päinvastoin, yhteydenpito on tiivistä ja se tuo mukanaan paljon hyvää.
– Jos jokin asia jää minua mietityttämään, vaikka tiliöintiin liittyvä asia, soitan Idalle ja alan puhua asiaa ääneen, Laurinaho kertoo.
Hän haluaa viljellä rehellistä, avointa ja välitöntä kulttuuria ihmisten välillä.
Vihuri ja Huhdankorpi arvostavat Laurinahon avointa kommunikointia ja tietävät sen hyödyt.
– Kun Jonnan kanssa ajattelemme ääneen ajatuksiamme, siitä syntyy yhdessä jotain fiksumpaa. Asiat ratkeavat helpommin, Vihuri toteaa.
Outi Huhdankorpi komppaa Vihuria:
– Joskus voi tulla tilanne, jossa ajattelee, että vitsit, mä tiedän tämän jutun, mutta en muista miten se viime kerralla tehtiinkään. Silloin voi soittaa ja kysyä, Huhdankorpi sanoo.
Kolmikon arjen keskustelut liittyvät esimerkiksi verohallintoon ja TES-tulkintoihin.
– Puhumme kaikesta mahdollisesta. Pohdimme esimerkiksi kirjausteknillisiä asioita tai miten jotain lain kohtaa tulkitaan. Tai jos tulee kyselyitä verottajalta, pohdimme niitä yhdessä, Vihuri kertoo.
Laurinaho haluaa, että asiat tehdään alusta alkaen oikein. Se on hänen mielestään helpointa niin: ei tarvitse korjata asioita pitkin tilikautta.
– Yritän taklata kaikki mahdolliset ongelmat heti alkuunsa ja otan nopeasti yhteyttä Idaan tai Outiin, jos tarvitsen apua, Laurinaho sanoo.
Oscar Talousosaston® asiakkaana Supersteelillä on käytettävissä monen asiantuntijan tietämys. Jos Vihuri tai Huhdankorpi eivät tiedä vastausta kysymykseen, he voivat kysyä kollegoiltaan Oscar Talousosastolla®.
– Autamme parhaamme mukaan. Palkanlaskennan ja kirjanpidon tiimeissämme on paljon tietoa. Kysymykset ovat välillä tosi vaikeita ja joskus vastaus on, että ota yhteyttä lakimieheen, Huhdankorpi toteaa.
Tiivis yhteydenpito tuo tukea
Ida Vihuri käsittelee Supersteelin tiliotteet joka päivä. Hän tekee tiivistä yhteistyötä Laurinahon kanssa: he lähettävät päivittäin sähköposteja ja soittelevat joka viikko.
– Jos en pääse vastaamaan puhelimeen, soitan takaisin saman päivän aikana. Sähköposti on hyvä väline dokumentoida asioita. Siinä jää itselle ja toiselle muistiinpanot asioista, Vihuri sanoo.
– Myös palkoissa on hyvä, että dokumentaatio sovituista asioista jää sähköpostiin, Huhdankorpi lisää.
Palkanlaskennassa yhteydenpito on ollut vähäisempää.
– Palkat sujuvat Outilta niin sukkelaan, Laurinaho kiittelee.
Kaikki kolme ovat sitä mieltä, että inhousen ja ulkoistetun palvelun yhteispeli toimii todella hyvin – tuntuu siltä kuin he olisivat samaa tiimiä.
– Jos meillä ei olisi Oscarin palveluja, tekisin asioita yksin. Saan heiltä tukea ja se on erittäin tärkeää minulle, Laurinaho sanoo.
Laurinahosta palvelu ei tunnu ulkoistetulta.
– Tuntuu siltä kuin Ida ja Outi olisivat meillä töissä. He vain ovat tuon seinän takana, jota ei näe, Laurinaho sanoo.
Sama tunne on Vihurilla.
– En ajattele, että meille ulkoistetaan, vaan olemme luotettava ja laadukas kumppani. Kuvio toimii hyvin näin, että Jonna controllerina valjastaa meitä tehtäviin, jotka avustavat heitä, Vihuri sanoo.
Luottamus palveluun lisää keskittymistä muihin töihin
Laurinaho on tyytyväinen saamaansa palveluun. Hän kokee, että saa tarvitsemansa tuen ja voi luottaa, että asiat hoidetaan hyvin. Oscar Talousosastolla® on aina varahenkilöt tuuraajana lomien tai sairastumisten varalta – asiakkaan ei tarvitse kantaa niistä huolta.
– Jos olen lomalla, joku toinen meiltä on yhteyshenkilönä asiakkaalle ja hoitaa tehtävät. Se on meidän vastuullamme, Vihuri kertoo.
– Oscarin palvelu tuo minulle työajan säästöä ja antaa varmistuksen, että asiat ovat hoidossa. Voin keskittyä moniin muihin asioihin, Laurinaho sanoo.
Siitä voi olla varma, että Supersteelin controllerina mielenkiintoista työtä löytyy aina Laurinahon pöydältä.
Vuonna 2014 perustettu Supersteel jatkaa vahvaa kasvuaan myös vuonna 2023. Yritys valmistaa asiakkailleen voimansiirtokomponentteja kuten kääntö- ja hammaskehiä, akseleita, pinioneita sekä muita voimansiirtoon liittyviä tuotteita. Hitsaus- ja levyosastolla valmistetaan lohkoja, seuloja, runkoja sekä erilaisia teräsrakenteita hyvinkin erilaisiin projekteihin. Esimerkiksi tällä hetkellä työn alla on ydinpolttoaineen loppusijoitukseen liittyviä laitteita. Nämä projektit työllistävät usein myös kokoonpano-osastoamme.
– Olemme yrityksenä kompakti paketti. Meillä on paljon tilaa isolla alueella, mutta olemme tiivis porukka ja tahti on tiuha. Se pitää asiat vireänä, Laurinaho sanoo.