Oscar P1 on yhdessä asiakkaidemme kanssa kehitetty toiminnanohjausjärjestelmä. Tässä artikkelissa käsittelemme, miksi asiakkaidemme osallistaminen uuden tuotteen kehittämiseen on ollut kannattavaa ja kerromme, mitä hyötyjä yhteistyömme on meille tuottanut.

Olemme tuomassa yrityksille uuden sukupolven SaaS-/pilviteknologiaan pohjautuvan toiminnanohjausjärjestelmän (ERP), joka kantaa nimeä Oscar P1. Uusi ERP-järjestelmämme toimii selaimessa ja on responsiivinen skaalautuen eri laitteille tietokoneista puhelimeen. Järjestelmä kulkee aina käyttäjänsä mukana.

Oscar P1:n kehitys on monivaiheinen ja jatkuva prosessi, jossa asiakkaamme ovat keskeisessä roolissa. Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä varmistaaksemme, että täytämme asiakkaidemme tarpeet ja odotukset ERP-järjestelmän kehittämisessä. Oscar P1 tulee korvaamaan lyhyellä aikavälillä nykyiset cERP käyttöliittymämme ja tulevaisuudessa myös Oscar Pron.

Käyttäjäkokemuksen parantaminen on ERP-järjestelmämme ytimessä, ja asiakkaidemme osallistaminen on tuonut merkittäviä etuja molemmille osapuolille.

Käyttäjälähtöisyys tuotekehityksen keskiössä

Kun tuotteita tai palveluita suunnitellaan ja kehitetään yhdessä sen varsinaisten käyttäjien kanssa, voidaan varmistaa, että ne vastaavat todellisia tarpeita ja ratkaisevat oikeita ongelmia.

Kun keskustelemme asiakkaan kanssa, arvioimme kriittisesti myös mahdollisia turhia ominaisuuksia, jotka voivat monimutkaistaa tehtävää työtä tai käyttöliittymää. Asiakkaiden osallistaminen suunnitteluprosessiin on antanut meille mahdollisuuden tehdä arkea jouhevoittavia parannuksia sekä kriittisesti arvioida kehityskohteiden prioriteetteja.

Jatkuvan palauteen keräämisen ansiosta vastaamme paremmin asiakasyritystemme muuttuviin tarpeisiin. Yhteistyömme on antanut asiakasyrityksille mahdollisuuden vaikuttaa suoraan siihen, millainen tuotteesta, omaisuudesta tai palvelustamme tulee.

”Asiakkaamme ovat lähteneet rohkeasti mukaan kehittämään tuotteitamme, ja ennen varsinaista koodaamista olemme testanneet ominaisuuksien prototyyppejä ja hioneet käyttäjäpolkuja yhdessä asiakkaiden kanssa.” kertoo Oscarin UX/Ui designer Satu Nummela.

”Minusta on ollut upeaa seurata, kuinka innokkaasti niin asiakkaamme kuin Oscarin eri alan asiantuntijat ovat tuoneet kaikkien asiakkaidemme äänen kuuluviin. Tämä on ollut malliesimerkki siitä, miten hiljainen tieto valjastetaan käyttöön. Parviälyn ansiosta olemme luoneet sellaisen kokonaisuuden, josta moni yritys vasta unelmoi”, Nummela jatkaa.

Esimerkkejä ongelmakohdista, joita olemme ratkaisseet

Yhteistyö asiakkaiden kanssa on myös auttanut meitä Oscarilla luomaan markkinoilla erottuvan tuotteen, joka ratkoo valmistavan teollisuuden ja tukkukaupan liiketoiminnan kipukohtia.

Tässä muutamia esimerkkejä siitä, millaisia konkreettisia muutoksia olemme tehneet:

  • Navigoinnin selkeyttäminen: Kun kartoitimme nykyisten käyttöliittymien ongelmakohtia, saimme asiakkailtamme palautetta siitä, että käyttöliittymien navigointi oli paikoitellen sekava ja monimutkainen. Yhdessä optimoimme käyttöliittymän navigointia intuitiivisemmaksi, mikä jatkossa parantaa työntekijöiden tehokkuutta ja vähentää aikaa, joka kuluu oikean tiedon tai toiminnon löytämiseen.
  • Visuaalinen hierarkia: Asiakkaat kertoivat, että heillä oli vaikeuksia löytää tiettyjä tärkeitä toimintoja, koska ne eivät erottuneet ja hukkuivat visuaaliseen massaan. Työskentelimme tiiviisti selkeyttääksemme visuaalista hierarkiaa, korostaen tärkeimpiä toimintoja ja tietoja. Lopputuloksena on näkymä, jossa olennaiset toiminnot ja tiedot erottuvat selkeästi, mikä helpottaa työntekoa ja parantaa työergonomiaa.
  • Mukautuva käyttöliittymä: Osa asiakkaistamme käytti joitakin toimintoja pääasiassa mobiililaitteilla, kun taas toisissa ominaisuuksissa käyttäjät suosivat suurempia näyttöjä. Keskusteluissa kävi ilmi, että mobiilikäyttöä olisi tehty mielellään enemmänkin, jos käyttöliittymä olisi tätä tukenut paremmin. Responsiivinen käyttöliittymämme tarjoaa jatkossa optimaalisen käyttökokemuksen riippumatta siitä, käytetäänkö liiketoiminta-alustaa puhelimella, tabletilla tai tietokoneella.
  • Uusien ominaisuuksien kehittäminen: Yhteistyön kautta löysimme toimintoja, jotka eivät olleet alkuperäisessä suunnitelmassa, mutta moni asiakasyrityksissämme haaveili näistä. Nämä ominaisuudet automatisoivat tulevaisuudessa asiakasyrityksiemme sisäisiä prosesseja ja auttavat heitä saavuttamaan nopeammin omat liiketoimintatavoitteensa.
  • Reaaliaikaisen datan visualisointi: Eräät asiakkaistamme painottivat reaaliaikaisen datan tärkeyttä päätöksenteossa. Yhdessä suunnittelimme uusia visuaalisesti informatiivisia näkymiä, joka tarjoavat reaaliaikaisia raportteja ja analyyseja. Nämä näkymät parantavat oikea-aikaista päätöksentekokykyä ja nopeuttavat reagointia muutoksiin pitäen yrityksen rattaat pyörimässä parhaalla mahdollisella tavalla.

Yhteinen investointi menestykseen

Panostuksemme tuotteiden UX/UI-suunnitteluun ja asiakkaiden kanssa tehty yhteistyöhön ovat investointi tulevaisuuteen.

”Käytettävyyteen panostaminen on tuonut konkreettisia tuloksia ja parantanut sekä meidän että asiakkaidemme liiketoimintaa. Tämä lähestymistapa on keskeinen osa menestysstrategiaamme ja tulee jatkossakin olemaan olennainen osa kehitystyötämme”, Nummela kiteyttää.

Hyvin suunnitellut ja käyttäjälähtöiset palvelut sekä tuotteet rakentavat tutkitusti vahvempia ja pitkäaikaisia asiakassuhteita. Me Oscarilla haluamme olla luomassa näitä suhteita ja samalla mahdollistaa asiakasyritystemme menestymisen parhaalla mahdollisella tavalla. Oscarin tuotteiden kehitystä tehdään aina paremman huomisen ja alan parhaiden käytänteiden puolesta.