Pyöräilyyn erikoistunut Bikeshop on tehnyt kanssamme yhteistyötä jo pitkään. Pyöräkauppa käy monikanavaisesti niin verkossa kuin kivijalkamyymälässäkin, jolloin ERP:n ja verkkokaupan yhteispeli on tärkeää.

Turkulaisella Bikeshopilla on pitkä historia niin pyöräilyyn erikoistuneena yrityksenä kuin Oscarin asiakkaanakin.

Olemme fillarikauppa, jonka isoisäni aikanaan perusti jo 1940-luvulla. Verkkokaupan avasimme noin 15 vuotta sitten. Asiakaskuntaa on laidasta laitaan, eli emme ole erikoistuneet mihinkään yksittäiseen pyöräilyn kategoriaan”, Bikeshopin toimitusjohtaja Visa Nummiora kertoo.

Myös Oscarin kanssa Bikeshop on pitänyt yhtä jo pitkään. Vuosien varrella yhteistyö on ollut tiivistä ja kehitysprojekteja on tehty useita. Viimeisimpänä meneillään on ollut siirtyminen kokonaan T5-järjestelmään, ja myös verkkokauppa on uudistumassa.

ERP ja verkkokauppa saman katon alta

Verkkokauppa on Bikeshopilla isossa roolissa. Sesongista ja vuodesta riippuen verkkokaupan osuus on noin puolet koko liiketoiminnasta.

Meillä on iso kivijalkakauppa, jota emme tietenkään halua uhrata, mutta myynti monikanavaistuu. Ostopolku saattaa alkaa netissä, ja sitten tullaan vielä myymälään. Aina on niitä ihmisiä, jotka haluavat nähdä tuotteen fyysisesti ja koeajaa”, Nummiora sanoo.

Bikeshopille yksi yhteistyömme isoimmista eduista on ollut se, että Oscar tarjoaa koko järjestelmän, eli ERP:n ja verkkokaupan, saman katon alta.

Käsittelemme ERP:tä ja verkkokauppaa kokonaisuutena. Jos ERP, CRM ja verkkokauppa ovat eri paikoista, siinä on aikamoinen koostaminen, että kaikki toimii hyvin yhteen. Kokonaisuutena Oscarin kanssa kaikki toimii hyvin.”

”Jo oli aikakin”

Yhteistyömme uusimpana etappina on rakentaa Bikeshopille täysin uusi verkkokauppa uudelle tekniikalle. Samalla verkkokauppa saa myös täysin uuden ilmeen. Lisäksi ERP-järjestelmän käyttökokemus uudistuu projektin aikana.

Ajankohta verkkokaupan kehittämiselle on Nummioran mukaan otollinen.

Nykyinen verkkokauppaversiomme on jo aika vanha. Korona-aika toi meille aikamoisen buustin, eikä ollut tarvetta uudistaa. Nyt on luontainen kohta kehittää asioita, jotta emme jää jälkeen muista.

Verkkokaupan uusilla toiminnoilla haetaan lisää kauppaa ja parempaa käytettävyyttä. Bikeshopin henkilöstössä muutos on ollut toivottu.

”Olen saanut muulta porukalta palautetta, että ”jo oli aikakin”. Monet ovat tottuneet käyttöjärjestelmissä huomattavasti visuaalisempaan ulkonäköön ja toimintaan. Sieltä on tullut peukkua uudistukselle”, Nummiora kertoo.

Kommunikaatio toimii puolin ja toisin

Pitkän yhteistyömme aikana Bikeshop on ollut mukana myös pilottihankkeissa ja kehitysprojekteissa.

Nämä ovat toimineet aina tosi kivasti. Puolin ja toisin on tullut ajatuksia uusista jutuista, joita voisi tehdä”, Nummiora sanoo.

Pitkään suhteeseen on matkan varrelle mahtunut niin ylä- kuin alamäkiäkin, mutta yhteistyön nykytilanteeseen Nummioran on erittäin tyytyväinen. Hänen mukaansa kommunikaatio tiimin kesken toimii hyvin. Hän pitää tärkeänä sitä, että kaikki ovat samalla sivulla ja yhteyttä voi ottaa matalalla kynnyksellä.

Tiimimme on tällä hetkellä aivan timanttinen. Oikeat henkilöt ovat oikeissa paikoissa, on mukava tehdä ja luottavainen olo. Kun tehdään monimutkaisia asioita, niin aina voi sattua virheitä, mutta jos joku ei mene ykkösellä maaliin, niin voi luottaa, että homma korjataan pikaisesti”, Nummiora kiittelee.